جن رها یا (زها): این جن و شیطان وقت نماز صبح سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره میزند و به او میگوید بخواب وقت نماز نشده است و اگر بیدار نشود به صورت او بول میكند و بر گشته و دمش را میجنباند و بانگ شادی بر میآورد. این حقایق كه با دلایل عقلی و شرعی و به تجربه این موضوع ثابت شده است.
الزهاء : شیطان ویژه شب که بندگان را به خواب بیشتر فرا می خواند.
- زَهَا (بـ ): فخرفروشي كرد به، مباهات ورزيد به، مغرور شد به، تكبر پيدا كرد به
جن در لغت به معنی موجود پنهان و نامرئی بوده و تمام مشتقاتش بر استتار و پناهنی دلالت دارد. در فارسی به جن و شیطان،( پری، دیو و اهریمن) نیز می گویند که ظاهراَ این ترجمه غلط است. زیرا کلمه شیطان مترادف در فارسی ندارد و باید عین لفظ در ترجمه بیاید. جن به معنای شیء مستور است، یعنی شیء نامرئی و پوشیده شده و غیر قابل رویت. جن در عربی به همان معنای پوشیده ، پنهان، غیر مرئی ، یا پشت پرده در فارسی می باشد.
In common folklore, jinn are capable of assuming human or animal form and are said to dwell in all conceivable inanimate objects—stones, trees, ruins—and underneath the earth, in the air, and in fire. They possess the bodily needs of human beings and can even be killed, but they are free from all physical restraints. Jinn delight in punishing humans for any harm done to them, intentionally or unintentionally, and are said to be responsible for many diseases and all kinds of accidents. However, those human beings knowing the proper magical procedure can exploit the jinn to their advantage.
Which beings made from smokeless fire in the Quran?
The most generic one involves the Jann. As recounted by the second translation I've given for Surah Rahman, the jann were created from “smokeless fire”. The jinn then are made of samum normally used as fire here.
وَخَلَقَ ٱلْجَآنَّ مِن مَّارِجٍۢ مِّن نَّارٍۢ
و جنّیان را از رخشنده شعله آتش خلق کرد.
and created jinn from a ˹smokeless˺ flame of fire سوره الرحمن ایه15
- جان: جن و جان هر دو يك چيز هستند (قاموس قرآن) طبرسى و زمخشرى و ابن اثير و غيره جان را پدر جن گفتهاند كه خواهد آمد.
- مارج: آميخته شعله بىدود نيز گفتهاند، اصل مرج به معنى آميختن است.
The creation of life from clay can be seen as a miraculous birth theme that appears throughout world religions and mythologies. It can also be seen as one of gods who craft humans out of earthly materials.
- In Zoroastrian mythology, first the primordial ox, Gavaevodata, and subsequently the primordial human, Gayomart are created from mud by the supreme deity Ahura Mazda.
- According to Chinese mythology, (see Chu Ci and Imperial Readings of the Taiping Era), Nüwa molded figures from the yellow earth, giving them life and the ability to bear children.
- In the Korean Seng-gut narrative, humans are created from red clay.
- The Ainu historically believed that Kamui built the Ainu on the back of a giant fish using clay, sticks, and water.
"smokeless fire" خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ
انسان را از گل خشكيدهاى همچون سفال آفريد و جن را از شعلهى آتشى بى دود آفريد
از آیات شریفه قرآن استفاده می شود که انسان در آغاز خاک بوده و پس از آمیخته شدن با آب، تبدیل به گل شده و پس از مدتی این گل شکل لجن بدبویی به خود گرفته و… در آیاتی از قرآن خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد که البته منظور از این آیات آفرینش انسان در مراحل و نسل های بعد است. به این ترتیب که جد نخستین ما از خاک و فرزندان او از نطفه امشاج آفریده شده اند. در قرآن درباره آغاز پیدایش انسان تعبیرات مختلفی است.
🔸در سوره روم آیه20 و من آیاته ان خلقکم من تراب. از نشانه های او این است که شما را از خاک آفرید.
🔻در سوره سجده آیه 7 می فرماید: و بدا خلق الانسان من طین. آفرینش انسان را از گل آغاز کرد.
🔻در سوره صافات آیه 11 می فرماید: انا خلقناهم من طین لازب. ما آنان را از گل چسبنده ای آفریده ایم.
🔻و در سوره انسان آیه 2 می فرماید: انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج. خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد.
🔻اما آیات 12و13و14 سوره مومنون مراحل خلقت جنین را بیان می کند. دقت کنیم که این آیات را 1400 سال قبل خداوند بر پیامبرش نازل کرد که یکی از اعجاز خلقت را بیان می کند. چیزی که امروز علم ثابت کرده نمی تواند گفته یک بشر باشد و یقینا خالص کلام خداوند است.
🔻آیه 12 و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین. انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم.
🔻آیه 13 ثم جعلناه نطفه فی قرار مکین. سپس آن را نطفه ای در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار دادیم.
🔻آیه 14 ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین. سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده) و مضغه را به صورت استخوان هایی در آوردیم. از آن پس آن را آفرینش تازه ای ایجاد کردیم. بزرگ است خدایی که بهترین خلق کنندگان است.