حتما نام کرام الکاتبین را شنیده اید؟!
چرا خداوند برای بشر فرشتگانی ناظر قرار داده است؟
کلمه "کرام الکاتبین" در زبان فارسی به معنای "فرشتگان نوشتهبردار" یا "نگهبانان اعمال" است و اصطلاحی دینی و اخلاقی به شمار میآید.
همان ملک گرامی ای که مأمور نوشتن اعمال است ، شاید در ذهن شما هم این پرسش شکل گرفته باشد که خداوند متعال چه نیازی دارد که فرشته ای را ناظر بر انسان قرار دهد مگر خود بر اعمال انسان واقف نیست؟
رسول خدا (ص) فرمود: خداوند شما را از عریان بودن نهى فرموده است. پس حیا کنید از فرشتگان خدا که با شما هستند; همان «کرام الکاتبین» که ارجمند و نویسنده اعمال اند. آنان که از شما جدا نمى شوند; مگر در سه مورد که رفع نیاز مى کنید: هنگام تخلّى، جنابت و غسل.
Do angels record our actions?
Recording angels are angels in Judaic, Christian, and Islamic angelology. Recording angels are assigned by God with the task of recording the events, actions, and prayers of each individual human. These include bad sins and good deeds.
Which angel writes your good deeds?
Description. The pair of angels were tasked to record any deeds of person. The work of the kiraman katibin is to write down and record every action of a person each day. One angel figuratively sits on the right shoulder and records all good deeds, while the other sits on the left shoulder and records all bad deeds.
- There are also two angels that guard and protect each person, one from the back and one from the front.
Recording angels are angels in Judaic, Christian, and Islamic angelology. Recording angels are assigned by God with the task of recording the events, actions, and prayers of each individual human. These include bad sins and good deeds.
In Islamic tradition the two kiraman katibin (Arabic: كراماً كاتبين ‘honourable scribe’) are two angels called Raqib and Atid, believed by Muslims to record a person's actions. The Quran refers to them in two places, in 50:16-18 and by name as ‘Noble Recorders' in 82:10-12
Raqib and Atid: The Watchful and Recording Angels
In Islamic belief, Raqib and Atid play a unique and pivotal role as the watchful and recording angels. Their significance lies in their responsibility to meticulously observe and record the actions, words, and thoughts of every individual. Understanding their roles and responsibilities provides insight into the profound belief in divine accountability in Islam.
In the Book of Malachi 3:16, the prophet describes Heaven as having conferring angels, and "The Lord took note and listened, and a book of remembrance was written before him of those who revered the Lord and thought on his name." In Judaic thought, Gabriel is the principal recording angel, as shown in Ezekiel 9:3-4, where he is "the man clothed in linen, who had the writing case at his side" who put the mark of Passover on Jewish houses in Egypt.
In the Secrets of Enoch (also known as Second Enoch, or Slavonic Enoch) the recording angel is named Pravuil or Vretil: "And the Lord summoned one of his archangels by name Pravuil, whose knowledge was quicker in wisdom than the other archangels, who wrote all the deeds of the Lord..."
فرشتگان حافظان اعمال
«وَ إِنَّ عَلَیکمْ لَحافِظِینَ کراماً کاتِبِینَ یعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ» ؛ بدون شک نگاهبانانی بر شما گمارده شده، والامقام و نویسنده، آنها میدانند شما چه میکنید.
رَقیب و عَتید نام دو فرشته نویسنده اعمال انسان است. این دو نام برگرفته از آیه ۱۸ سوره ق «ما یلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» است. بر اساس برخی روایات، رقیب بر شانه راست فرد نویسنده کارهای نیک و عتید بر شانه چپ نویسنده گناهان هستند. این دو فرشته در هنگام مرگ بر انسان ظاهر شده و در قیامت بر اعمال او گواهی میدهند. قرآن با تعابیر مانند «رُسُل»، «کِرامَاً کاتِبینَ» و «حافظین» نیز از این فرشتگان یاد کرده است.

« وَكُلَّ سَيِّئَة أَمَرْتَ بِإِثْبَاتِهَا الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ ، الَّذِينَ وَكَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ » « ما يَكُونُ مِنِّى ، وَجَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوَارِحِى ، وَكُنْتَ أَنْتَ »
«الرَّقِيبَ عَلَىَّ مِنْ وَرَائِهِمْ وَالشَّاهِدَ لِمَا خَفِىَ عَنْهُمْ ، وَبِرَحْمَتِكَ أَخْفَيْتَهُ، » «وَبِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ ، وَأَنْ تُوَفِّرَ حَظّى مِنْ كُلِّ خَيْر أَنْزَلْتَهُ، أَوْ إِحْسان فَضَّلْتَهُ» « أَوْ بِرّ نَشَرْتَهُ ، أَوْ رِزْق بَسَطْتَهُ ، أَوْ ذَنْب تَغْفِرُهُ ، أَوْ خَطَأ تَسْتُرُهُ ، »
« و ثبت كردن هر كار زشتى را به نويسندگان بزرگوار فرمان دادى ، هم آنان كه به ضبط آنچه از من سر مى زند گماشتى ، و ايشان را همراه اعضايم گواهانى بر من قرار دادى ، و خود فراتر از آنان مراقب من بودى ، و شاهد بر آنچه كه از آنان پنهان مانده ، و به رحمتت مخفى نمودى ، و به فضلت پوشاندى ، از تو مى خواهم كه نصيب مرا از هر خيرى كه نازل كردى ، يا احسانى كه تفضل فرمودى ، يا نيكى و برّى كه منتشر ساختى ، يا رزقى كه مى گسترانى ، يا گناهى كه مى آمرزى ،يا خطايى كه مى پوشانى كامل قرار دهى » .
ما یلفظ من قول الالدیه رقیب عتید: میفرماید: هیچ سخنی را انسان تلفظ نمیکند مگر این که نزد آن فرشتهای مراقب و آماده برای انجام مأموریت است، در آیه گذشته سخن از ثبت تمامی اعمال آدمی بود و در این آیه روی خصوص الفاظ آدمی تکیه میکند و این به خاطر اهمیت فوق العاده و نقش مؤثری است که گفتار در زندگی انسانها دارد، تا آن جا که گاهی یک جمله مسیر زندگی اجتماعی را به سوی خیر یا شر تغییر میدهد. و هم به خاطر این که بسیاری از مردم سخنان خود را جزء اعمال خویش نمیدانند و خود را در سخن گفتن آزاد میبینند، در حالی که مؤثرترین و خطرناکترین اعمال آدمی همان سخنان اوست
چرا اين فرشتگان را كرام الكاتبين ميگويند، در جواب بايد گفت:
- توصيف فرشتگان به اين صفت، باعث ميشود تا انسانها بيشتر مراقب اعمال خويش باشند؛ زيرا هر قدر ناظر بر اعمال انسان، شخصيت والاتري باشد، انسان بيشتر از او ملاحظه ميكند و از انجام گناه شرمندهتر ميشود. تعبير به «كاتبين» در حقيقت تأكيدي است بر اين معني كه آنها به حافظه قناعت نميكنند، بلكه دقيقاً مينويسند و ثبت ميكنند و به اين ترتيب هرگز چيزي از آنها فوت نميشود و صغير و كبير را ثبت ميكنند. تعبير به «يعلمون ما تفعلون» باز تأكيد مجددي است بر اين حقيقت كه آنها از همه اعمال شما بدون استثنا آگاهند و نوشتن آنها بر اساس همين آگاهي است.
- يكي ديگر از كرامت فرشتگان اين است كه انسان اگر در ذهنش تصور و نيت عمل نيكي بيايد، ملائكه آن نيت و تصور را انجام شده تلقي مي کند و مينويسند، ميگويد اي كاش پول ميداشتم بيمارستان يا جاده ميساختم، امّا حالا ندارد. با اين قيد كه اگر داشت، همان نيت خير او را به حساب او مينويسند، امّا اگر نيت گناه كند تا زماني كه انجام ندهد به حساب او منظور نميكنند. هم چنين اگر عمل خيري انجام دهد، آن را ده برابر مينويسند.
- كرامت ديگر ملائكه: اگر از ما يك گناه صادر شد، يك گناه بيشتر نمينويسند، و تا 7 ساعت مهلت ميدهند شايد انسان استغفار كند و همان يكي را هم ننويسند.