In the context of psychology, "inorganic" generally refers to a mental illness that doesn't have a noticeable physiological cause, unlike organic mental illnesses which have a clear physical basis. Examples of inorganic illnesses include many psychiatric conditions like anxiety disorders and post-traumatic stress disorder.
Organic Mental Illness:
These illnesses are linked to brain damage or dysfunction, such as Alzheimer's disease or brain injuries.
Examples of Inorganic Mental Illnesses:
Psychiatric Conditions: Anxiety disorders, depression, eating disorders, and schizophrenia are often considered inorganic.
Stress-Related Disorders: Post-traumatic stress disorder (PTSD) is a common example where psychological trauma can lead to mental health issues without a clear physical cause.
Substance-Induced Psychoses: In some cases, substance use (drugs or alcohol) can trigger or exacerbate psychotic symptoms, which are often considered inorganic.
منظور از موجودات”غیر ارگانیک” ، موجوداتی است که چـون بشـر دارای کالبد مادی نیستند. آنها دارای کالبدی انرژیـک انـد. در واقـع در اطراف ما موجودات زنده بی شماری زنـدگی میکنند کـه یـک نمونـه آن موجـودات ارگانیـک، یعنـی موجـوداتی هسـتند کـه دارای جسمیت و کالبد مادی میباشند. اما بخش قابل توجهی از موجودات زنده، در عالم موجودات غیر ارگانیک که یک جهان انرژیک است، بسر میبرند. برخی این عالم را برزخ، یا عالم مثال دانسته اند. زیرا حـد واسط دنیا وآخرت است. در اینجا، هم ماده است هم شکل و تصویر، اما در آنجا مـاده نیسـت آنچنانکه در اینجاست. اما شکل و تصویر وجود دارد. آن عـالمی اسـت لطیف براساس انرژی. به آن عالم اثیری یا اختری نیز میگویند. موجودات غیر ارگانیک، زنده هستند یعنـی دارای حیـات، آگـاهی و هوشمندی میباشند. این موجودات از آنجا که چون آدمـی کالبـدی ثقیل و مادی ندارند و از محدودیتهای تـن، عـاری میباشند، از نظر نوع زندگی، سرعت، قدرت، حرکت، میزان آگاهی، حوزه دیـد و ادراک، کاملاً متفـاوت مینمایند. بـا ایـن حـال آنهـا نیـز دارای محدودیتهایی هستند و ایـن محدودیتها متناسـب بـا وضـعیت وجودی آنهاست. موجودات غیر ارگانیـک نیـز انـواع متنـوعی دارنـد. یـک نـوع آن در فرهنگ دینی بنام جن شناخته شده است. البته اگر جـن را بـه معنای اخص بگیریم، در این صورت” غیر ارگانیـک” اعـم از جـن خواهد بود. موجودات غیر ارگانیک را در فرهنگ گذشته “صیاصی معلقه” می نامیدند زیرا میدانستند که آنها محلی بنـام کالبـد جسـمانی مـادی ندارند پس” معلقه” فرضشان نموده اند و از آنجا که دارای وجودند و در موجودیتشان وحدت و هماهنگی و حصار است به “صیاصـی” نسبت داده اند. عالمی چون ملاصدرا آنها را تحت عنوان” صور مثالیـه” آورده و بـه سه دسته کلی تقسیم میکند. یکی ”ملائکه ارضیه” که چنانکه از نامش پیداست این گروه در فعل و انفعالات موجودات زمینی شرکت دارند. دیگـر” ملائکـه سـماویه” که مامور تدبیر و تاثیر بر اجرام و انرژیهای کیهانی شناخته شده اند و گروه سوم را تحت عنوان” ملائکه مقرّبین” نام مینهد کـه اینـان کاملاً متوجه ذات حق تعالی هستند زیرا جز به خداوند و اراده الهی به چیز دیگری اهمیت نمیدهند.
موجودات غیرارگانیک بخاطر اختلاف بافت کالبدی شان با نـوع بشـر، برای مردمان قابل رؤیت نیستند و بنظر میرسد بـرای قابـل رؤیـت شدن باید تغییراتی صورت پذیرد. این تغییر یا در فرکانس انـرژی کالبـدی آنهاسـت یـا تغییـر در بافـت ادراکی بشر، و یـا هـر دو میباشد. بهـر حـال جهـت رؤیـت بایـد هماهنگ و هم فاز شوند. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که این هماهنگی در” صـدا” به وجود میآید. لذا صداها شنیده میشوند اما رؤیتی در کار نیست. بهر حال شنیدن” صدا” نیز برای سالک حق جـو، یـک امتیـاز در خور توجه است اما بحث ما همچنان در باب دیدن است. انسانی که به مقام دیدن نائل میگردد جهـان در نگـاه او تغییـرات اساسی مییابد. او دگر آن کسی نیست کـه قـبلاً بـوده اسـت. پـس سختترین کار برای این عده، زمانی است کـه بخواهنـد بـه زنـدگی عادی قبلی خود برگردند. اما آنها ناچار از این بازگشت اند زیـرا در غیراینصـورت زنـدگی مـادی شان به ویژه در حوزه ارتباط با دیگران دچار اختلالات خواهد شد. لذا برای اینکه انگشت نما و رسوا نشوند باید به ایفای نقش عـادی بـودن بپردازند. و خـود را از نگاههای کنجکـاو و فضـول دیگـران، مصـون بدارند.
گاهی آنان برای اینکه شـک دیگـران را بکلـی زایـل کننـد بـه شـیوه ملامتیون رفتار میکنند و دست به اقدام و یا وانمود به اقـدام کـاری میکنند که نامحرمان را از دور خویش بتارانند. بهر حال برای” دیدن” باید از برخی چیزها چشم پوشید تـا رؤیـت شریفتر حاصل گردد. این قـانون حـذف و اضـافه، پـر و خـالی، یـک قاعده علمی عملی است که صاحبان دیـده، همـواره آن را بکـار میگیرند. آنچه واضح است این است کـه مـا در مـورد صـاحبان دیـده، سـخن گفتیم نـه مـدعیان دروغـین آن. مـدعیان دروغـین در بسـتر تـاریخ همیشه وجود داشته و دارند. قصد آنان سوء استفاده هر چه بیشـتر از نوع بشر است. آنان بدنبال استحمار و استثمار دیگرانند. پـس خـالی از هرگونـه حقیقـت بینـی انـد. امـا صـاحبان دیـده نـه تنهـا هـیچ چشمداشتی از دیگران ندارند بلکه حاضرند از امکانات خود بذل نموده تا دمی از تیر نگاه و توجه دیگران امان یافته و به خلوت خـویش وارد آیند.
جنیان را اساتید عصر حاضر، موجودات غیرارگانیک خوانده اند. منظور از غیرارگانیک، آن موجودی است که جسمیت ندارد. دارای فیزکالیته سخت نیست.
انسان دارای فیزیکالیته سخت است. از خاک است. اما جنیان، از جنس انرژی اند. ناری اند و آتش از خاک لطیفتر است. برای همین است که براحتی به چشم نمیآیند. نه اینکه نیستند، نه اینکه توهم اند، آنها وجود دارند، هستند، زنده اند. دیدن آنها نیازمند انرژی قابل توجه ایست. این انرژی را یا باید بیننده تأمین کند و یا خود آنها. و آنها قدر انرژی را میدانند و بندرت چنین کاری میکنند مگر آنکه امر مهمی در کار باشد. آنها به اندازه قابلیتهایشان، هوشمندند. زاد و ولد دارند. منتها از جنس انرژی اند. موجوداتی انرژیایی. از آنجا که جسمیت سخت ندارند، قابلیت جابجایی فوق العاده ای دارند زیرا این جسم سخت است که در معرض اصطکاک است. آنها در معرض چنین اصطکاکی نیستند. گذر از موانع سخت برایشان آسان است و بسرعت عمل میکنند. آنها انواع دارند همچنانکه انسانها انواع دارند.
Can jinn possession and mental illness be the same thing?
All societies have heard of or have had some experience with “paranormal activity”, whether named extra-terrestrial, ghosts, spirits or evil forces, there is a universal understanding that something exists alongside us. Some scientists may explain these events with the idea of life in space, realists suggest it is matters of the mind, and others may take on a more spiritual approach i.e. demonic possession. Islam acknowledges this activity and “other” being as the Jinn, and culturally this essentially means mental health problem. There is so much to cover, and much that has been left out – but this is a little attempt in trying to condense the world of the Jinn into a short (longer than normal) post to try and clear up any misconceptions between the jinn world and mental health issues.
Who and what are the Jinn?
The word Jinn (جن) comes from the word Ij-tinaan (إِجْتِنَان) and to conceal, and in context to the physicality of Jinn’s in their natural form, they remain unseen and invisible to the human eye. Perhaps this is why jinn and mental health related problems are clustered together because both are abstract and unseeable. The Jinn have a parallel realm to humans, we co-exist but there are no clashes between civilisations unless of course, communication is induced. The differences between us and them start with their origin, a smokeless flame of fire which Allah created them from, before He created humans from clay.
- Extraterrestrial beings = موجودات فرازمینی